Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O tom, že Viktor Smolski je mimořádný kytarista a skladatel, není jistě nejpozději od dob jeho fungování v německé kovové legendě RAGE pochyb. Však také metalová veřejnost po rozchodu původem běloruského umělce s Peterem „Peaveym“ Wagnerem bedlivě sledovala sekerníkovy další kroky a jistě ocenila invenčně i jinak velmi slušné debutní album „Tsar“ jeho projektu ALMANAC, do nějž přivábil i zpěváky Davida Readmana (jinak PINK CREAM 69), Andyho B. Francka (BRAINSTORM, mimochodem aktuálně oznamujícího odchod a soustředění se jen na práci u mateřského souboru) a Jeannette Marchewku (LINGUA MORTIS ORCHESTRA).
Album vedené v duchu moderního melodického heavy metalu, často s poměrně nosnými melodiemi, (jak jinak než) výstavními sóly, drobnou špetkou té symfonie a dovedností sem tam přitlačit na riffovou pilu. Ne, návod, podle nějž Smolski postupoval, rozhodně nebyl nijak zvlášť originální, ale rozhodně fungoval, samozřejmě především díky jeho schopnosti napsat poutavé skladby, vymyslet jim trochu „jiný“ koncept a vsadit na více zkušených pěveckých hrdel.
A to samé v bledě modrém se prakticky odehrává i na následníku vzpomínaného debutu, albu „Kingslayer“, jež spatřilo světlo světa na sklonku roku 2017, a věnuje se, jak už jeho název napovídá, královským smrtím, vraždám a sebevraždám. Smolski se na něm ovšem zdaleka neopisuje, nýbrž jen dále rozvíjí, inspiruje a spolu s tím přináší i další porci poměrně zvučně a sebevědomě znějícího metalu, jemuž je nade vše výrazný nápad spolu s bohatou produkcí. V tomto směru jsme na nahrávce svědky vlastně celých deseti nových a výborných skladeb, jimiž jako živá voda (snad ještě více než na debutu) prorůstají působivé klávesy a velmi jiskřivá kytaristova šestistrunná rutina. Album po celou jeho hrací dobu kvete a rozkvétá jako do detailu vykovaná ocelová růže, jejíž trny vám s každým dalším píchnutím vženou do žil řádnou porci adrenalinu.
Nabízí se zde vlastně všechny průvodní znaky Smolského kovové tvorby, od poněkud netradičních, i když autorsky jistě snadno „definovatelných“ riffů (úvodní „Regicide“), přes razantní rytmy a tempa („Children Of The Sacred Path“, „Red Flag“), až po velmi výrazné, až vzrušivě načančané melodické motivy („Losing My Mind“, „Headstrong“ nebo „Guilty As Charged“ s úžasným dvojhlasem obou pěvců v refrénu). Až by se dalo ještě jednou zdůraznit, že od albové prvotiny (v tom dobrém slova smyslu) se toho opravdu moc nezměnilo.
Jedna změna se však mezi oběma nahrávkami přece jen odehrála (tady mi dovolte malou odbočku), totiž došlo k výměně kompletní rytmiky. A zatímco jméno nového baskytaristy nám toho asi mnoho nenapoví, u bubeníka by to mohlo být poněkud jinak. Schválně, komu při vyslovení jména Athanasios „Zacky“ Tsoukas naskočí jeho dávné fungování v německé kapele ATTACK a zejména výkon, který předvedl ve skladbě „Tsoukata“ alias variaci na Bachovu „Tokátu a fugu d moll“?
Ale zpět k hlavnímu tématu. Ostrov jistoty v dnešním téměř nepřehledném oceánu heavy metalu, tak by si klidně mohl nechat říkat i Viktor Smolski, o němž už jsme si hned na začátku říkali, že je mimořádný kytarista a skladatel. Je a album „Kingslayer“ to znovu dokazuje.
1. Regicide
2. Children Of The Sacred Path
3. Guilty As Charged
4. Hail To The King
5. Losing My Mind
6. Kingslayer
7. Kingdom Of The Blind
8. Headstrong
9. Last Farewell
10. Red Flag
tak toto je este vacsia bieda ako prvotina... Smolski je super gitarista, o tom ziadna, ale ako skladatel uz vyhorel pred mnohymi rokmi... zaklad kvalitneho power metalu je predovsetkym kvalitny refren a tie Smolski nikdy neumel - na Tsar bol az jeden (v zaverecnej skladbe) a na Kingslayer ziadny... angazovanim Readmana a Francka si urobil medvediu sluzbu, kedze ich vokaly, hoci technicky dokonale, su spolu so Zakom Stevensom najnudnejsimi na scene... este ze sa zdekoval z Rage...
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.